woensdag 20 juni 2018

Kwartierverlies

Een aantal weken geleden werd ik benaderd door een vrouw (i.v.m. privacy wil ik haar hierna G. noemen) via FTDNA.com. 
G. is op zoek naar haar donorvader en haar DNA heeft een kleine match met het mijne.
Ze vroeg of ik mijn stamboomgegevens met haar wou delen zodat ze ze kon vergelijken met andere matches in de hoop dat ze op deze manier achter de identiteit van haar donorvader kan komen.
Uiteraard wou ik graag meewerken, wie me een beetje kent weet dat ik dol ben op een beetje speurwerk en dit leek me een mooie uitdaging.
Doordat ik ook mijn vader's DNA heb laten testen en G. daar niet mee matcht en ook niet met mijn achterneef had ik al snel in de gaten dat ze dus verwant moet zijn aan mijn moeder.
Uren ben ik bezig geweest met het proberen uit te zoeken aan welke kant van mijn moeders stamboom ik dan toch moest zijn.
Aan mijn opa's kant, die allemaal uit de Achterhoek komen, of aan mijn oma's kant, voornamelijk Schokker nazaten?
Hoe meer we met elkaar mailden hoe ingewikkelder de zoektocht werd. De gegevens van haar andere matches die ze me stuurde kon ik totaal niet koppelen aan mijn stamboom.
En het werd nog vreemder toen ik uit had gezocht dat de gezamenlijke matches die G en ik hebben op FTDNA, allemaal aan mijn vaders kant van de stamboom kon linken.
Ik heb er letterlijk wel eens een nacht van wakker gelegen. Dan zat mijn hoofd zo vol en liep ik zo te malen dat ik er niet meer uit kwam en dan liet ik het maar weer even rusten.

Maar zo af en toe draai ik mijn kwartierstaat uit en ga ik alle voorouders na om te kijken of er in de tussentijd nieuwe gegevens online zijn gekomen.
En zo vond ik vorige week de ouders van mijn voorouder Aaltjen Scheenk. Blij met weer een stapje verder, wou ik deze nieuwe gegevens in Aldfaer, het stamboomprogramma wat ik gebruik, invoeren toen ik ineens zag dat deze mensen al in mijn stamboom voorkwamen.

Aan de schokker kant van mijn stamboom heb ik dat wel vaker meegemaakt. Dit heet kwartierverlies (of verdubbeling).en dat zit zo; ik heb twee ouders, en vier overgrootouders. Elke generatie verdubbeld dus het aantal voorouders. Tien generaties terug heb ik dus al meer dan duizend voorouders. Twintig generaties terug zijn dit er al meer dan een miljoen, dertig generaties terug (zo ver zal ik wel nooit komen!) zijn het er een miljard. Zoveel mensen leefden er toen niet eens op de hele aarde. Het is dus erg logisch dat sommige voorouders meerdere keren in je kwartier staat voorkomen. En als mensen van een klein eiland zoals Schokland komen dan heb je ontzettend veel kwartierverlies. Ook in de kwartierstaat van mijn zoons komt dit voor, mijn man en ik hebben zo'n acht generaties terug dezelfde voorouder.

Aaltjen Scheenk bleek de dochter te zijn van Jan Scheenk en Geesken Koevers.
Jan en Geesken hadden ook een zoon, genaamd Johannes Henricus en ook hij is een van mijn voorouders.
Toen ik ging uitzoeken aan welke kant van mijn stamboom deze voorouders zaten kwam ik tot verbazing er achter dat mijn vader verwant is aan Aaltjen Scheenk en mijn moeder aan Johannes Henricus Scheenk. Dat betekend dus dat mijn vader en moeder aan elkaar verwant zijn! Ze zijn elkaars 5x achterneef en nicht. Een bijzondere ontdekking, die ik totaal niet had verwacht.
Het verklaarde wel meteen waarom ik de DNA matches van G. en mijzelf ook matchen met mannen die ik aan mijn vaderskant van de stamboom kon plaatsen.
Snappen jullie het nog?


Uiteraard heb ik meteen mijn ouders verteld dat ze verwant zijn aan elkaar. Vervolgens heb ik meteen G. gemaild.
Ze is blij met mijn bevinding maar het maakt het er voor haar niet makkelijker op.
Ze heeft nu zoveel stamboomgegevens van andere DNA matches dat ze het overzicht helemaal kwijt is. Super frustrerend lijkt me dat. Ik vind dat al, en ik het is niet eens mijn eigen vader die ik zoek.
Hoe ik ook mijn best doen, met mijn gegevens alleen kan ik G. nog steeds niet plaatsen in dit hele verhaal.
We weten in elk geval nu wel dat we in de regio Achterhoek moeten zoeken.
En ik geef niet zomaar op, ik ben vastbesloten om net zo lang te helpen zoeken, of ze wil of niet ;-), totdat we haar vader te vinden!
Al is het intussen "hun" vader geworden want G. heeft inmiddels wel een halfbroer en -zus gevonden.

Wordt vervolgd....

Geen opmerkingen:

Een reactie posten