maandag 4 juni 2018

de Familie Mölders


Deze keer wil ik graag een stukje schrijven over de familie Mölders.
Ik begin met mijn overgrootmoeder Johanna Antonia Mölders.
De 25 jarige, in Bredevoort geboren, Johanna trouwde op Valentijnsdag 1924 in Aalten met de 24 jarige Herman Jozef de Vries. Johanna was het zesde kind uit een gezin van negen kinderen, waarvan de oudste levenloos ter wereld kwam.
Hoewel de trouwdag uiterst romantisch en liefdevol klinkt vermoed ik dat het huwelijk van Johanna en Herman niet bepaald over rozen is gegaan. Amper drie maanden nadat ze in het huwelijksbootje waren gestapt kwam mijn oma ter wereld in het kleine gehucht Vragender. Na de geboorte van de eerste dochter volgde er veertien maanden later weer een dochter, dertien maanden later weer, en nog eens later weer één totdat er twaalf jaar na de geboorte van mijn oma een gezin was van acht dochters en twee zonen. De eerste kinderen werden geboren in de gemeente Aalten, het vierde kind in Losser, en de andere zes kwamen in Enschede ter wereld.

Het leven was voor mijn oma erg zwaar in het gezin. Johanna was ziekelijk en de vele bevallingen zullen haar gezondheid niet goed hebben gedaan. De zorg voor de kinderen kwam veelal bij mijn oma, als oudste dochter, terecht. Hoewel mijn oma zelden over haar jeugd wou vertellen, heb ik wel begrepen dat er veel armoe was in het gezin, en ze weinig liefde kreeg. Ook had haar vader losse handjes.
Johanna Antonia Mölders bij het huwelijk van mijn oma in 1946

Ik heb weinig foto's van Johanna, maar op de vroegste foto die ik van Johanna heb zie ik een lachende jonge vrouw, ze is daar net zo oud als ik nu ben. Op de volgende foto, amper tien jaar later gemaakt, zie ik een oude ineengekrompen vrouw, getekend door het leven.

Johanna Antonia Mölders
Johanna stierf al in 1953, slechts 54 jaar oud. Mijn vader, die naar haar vernoemd is, was toen drie jaar en de enige herinnering die hij van haar heeft is dat ze ziek op een bed lag voor het raam in hun huis aan de Hendrik Smeltweg in Enschede.



Maar wie waren de ouders van Johanna? Haar vader, naar wie ze overduidelijk vernoemd is, was Johannes Antonius Mölders.
Haar moeder was Anna Christina Frenken, naar wie mijn oma weer is vernoemd. Van deze familie Mölders weet ik niet zo heel veel. Dat de naam Mölders ook wordt geschreven als Mulders, Molders en andere varianten maakt het zoeken er niet makkelijker op.
Johannes werd op 15 juni 1865 geboren in Aalten als zevende van de twaalf kinderen van Jan Hendrik Mölders. Zijn moeder Aleida Veldkamp was de tweede vrouw van zijn vader.
De vader van Jan hendrik was de in Bocholt geboren Joannes Mölders, zoon van Joan Theodor ter Hage.
Van de elf (half-)broers en zussen van Jan Hendrik haalden alleen hij en zijn zus Johanna Grada de respectabele leeftijd van 83 jaar. Een andere halfzus werd 37 jaar, alle anderen haalden de volwassen leeftijd niet eens.  Van Jan Hendrik weet ik wel enigzins hoe hij er uit moet hebben gezien. Op de inschrijving in het militieregister staat zijn signalement vermeld;
Lengte; 1 El 689 strepen
Kleur haar; Blond
Kleur ogen; Blaauw
Aangezigt; Smal
Voorhoofd; hoog
Oogen; blaauw
Neus; ordinair
Mond; idem
Kin; rond
Haar; blond
Wenkbraauwen; idem
Geen merkbare teekenen

Anna Christina was het vijfde kind van Antonius Frenken en Christina Maria Jansen. Na haar geboorte volgden nog vier kinderen. De vader van moeder Christina Maria verliet na de dood van zijn derde vrouw het gezin en ging naar Amerika. Daar schreef ik HIER al eerder over. Vader Antonius Frenken werd geboren in Bredevoort maar stierf een half jaar na het overlijden van zijn vrouw in het Rooms Katholieke Krankzinnigen gesticht te Venray, vijf dagen na zijn opnamen. Meer gegevens over zijn overlijden kunnen ze helaas niet vrijgeven. (In het gesticht zit nu een psychiatrie museum)


Johannes Antonius Mölders en Anna Christina Frenken trouwden op 14 juni 1888 in Aalten. Bij de huwelijkse bijlagen vond ik een certificaat van onvermogen. Getuigen verklaarden dat zowel de bruid als bruidegom de verplichte kosten voor het trouwen niet konden betalen.


Johannes was fabrieksarbeider bij hun huwelijk, maar ook was hij achtereen volgens metselaar, landbouwer en tuinman. Hier maak ik op uit dat hij alle baantjes aannam om maar aan geld te komen voor zijn gezin.
Samen kregen ze de volgende kinderen:

  1. Wilhelmus Johannes Hendrikus Mölders, geboren op 13 mei 1889 te Bredevoort, overleden in 1962 te Winterswijk.
  2. Christina Maria Mölders, geboren op 13 mei 1891 te Bredevoort, overleden in 1959 aan de Aalsteedseweg 29 te Buurse.
  3. Aleida Johanna Mölders, geboren 3 oktober 1893 in Bredevoort, overleden in 1946 te Aalten.
  4. Antonius Bernardus Mölders, geboren 30 augustus 1896 te Bredevoort, overleden in 1951 te Lichtenvoorde.
  5. Een levenloos geboren zoon op 5 februari 1898 te Bredevoort.
  6. Johanna Antonia Mölders, geboren 22 januari 1899 te Bredevoort, overleden in 1953 te Enschede.
  7. Hendrika Hermina Mölders, geboren 26 december 1901 te Bredevoort, overleden in 1959 te Winterswijk.
  8. Wilhelmus Bernardus Mölders, geboren op 5 april 1904 te Bredevoort, overleden in 1953 te Winterswijk. 
  9. Agnes Maria Johanna Mölders, geboren 10 juni 1906 te Bredevoort, overleden in 1962 te Vlagtwedde. 


Anna Christina Frenken woonde in Aalten maar stierf op 10 september 1934 in het Elisabeth ziekenhuis in Winterswijk. 

Elisabeth Ziekenhuis Winterswijk
Johannes Antonius Mölders stierf op twee augustus 1948 in Lichtenvoorde. Van mijn zestien betovergrootouders die niet gestorven zijn voor 1910 zijn zij de enige waar ik geen foto's van heb. 
Ze overleden pas in 1934 en 1948 dus die zouden er haast toch wel moeten zijn. Ook heb ik nog nooit een nazaat gevonden van een van de andere zeven kinderen van dit echtpaar. Dus mocht je familie zijn en foto's hebben? Laat het me weten!

De enige foto die ik van een lid van dit gezin heb is van Agnes Maria Johanna Mölders. 
Op de achterkant van de foto staat Agnes en Ome Hendrik. Na lang speuren bedacht ik me dat deze Agnes wel Agnes Maria Johanna Mölders moet zijn, maar ik ben er nog steeds niet achter wie dan deze Hendrik moet zijn. De man van Agnes heette Antonie Hofstra, dus hij is het vermoedelijk niet. 

Agnes Maria Johanna Mölders en onbekende man.
De broer van Agnes en Johanna; Wilhelmus Bernardus kwam in 1953 op een tragische manier om het leven. Hij probeerde een 10 jarig jongetje te redden die onder water verdween nadat die aan het pootje baden was geweest in de Slingebeek net voorbij boerderij Plekenpol bij Het Woold, maar moest de reddingspoging met zijn eigen leven bekopen. 



Watermolen Plekenpol, Den Helder (Woold)
Meer interessants heb ik niet kunnen vinden, maar wie weet helpt dit verhaal om meer informatie te vinden. Dus nogmaals, ben je een nazaat van deze familie Mölders en heb je aanvullende informatie en foto's? Laat het me weten zodat ik het verhaal van deze familie nog completer kan maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten