dinsdag 28 januari 2020

Op zoek naar Jan van der Meer

In mijn vorige verhaal over Johannes (Jan) van Adrichem noemde ik de waarschijnlijke vernoeming naar zijn overgrootvader Jan van der Meer. Ik kon weinig bewijzen vinden voor het bestaan van deze Jan van der Meer dus besloot ik verder te zoeken.

Deze zoektocht nam weer vele uren in beslag. Het leuk me wel eens leuk om te laten zien waarom zoiets nou zo lang duurt. (Ik heb in kleur aangegeven wie steeds dezelfde personen zijn om verwarring te voorkomen)

Ik begin met huwelijk van Sijbrand van Adrichem en Anna van de Meer, de ouders van Jan. Die vind ik in Rotterdam.

Trouwinschrijving Sijbrand van Adrichem en Annetje van Meer
Datum ondertrouw: 27-09-1711
Trouwdatum: 13-10-1711
Bruidegom: Sijbrand van Adrichem
Burgerlijke staat: j.m.
Geboorteplaats: Ysselmonde
Bron of gezindte: Trouw gereformeerd
Bruid: Annetje van Meer
Burgerlijke staat: j.d.
Geboorteplaats: Rotterdam
Akteplaats: Rotterdam

Daarna ga ik op zoek naar de doop van Annetje van de Meer, de moeder van Jan. Op de achternaam van Meer of van de Meer kon ik niks kunnen vinden en moest ik verder zoeken.

Bij de doop van dochter Ariaantje wordt ze Annetie Cornelis van der Meer genoemd. Haar vader heet dus Cornelis. Dat bied weer zoekmogelijkheden.

Dopeling Ariaantie
Vader Sijbrant Korsse van Adrichem
Moeder Annetie Cornelis van der Meer
Getuige Marigie Cornelis Roest
Plaats IJsselmonde
Datum doop 19-11-1713

Gelukkig geeft het Stadsarchief Rotterdam ook zoektips! Op de site kan ik makkelijker zoeken door een $ voor de naam Annetie te zetten. Zo worden alle spellingsvarianten van de naam meegenomen Annetie meegenomen. Een * vervangt de laatste letters van een naam. Door Anne* in te toetsen zoekt hij op alle uitgangen van de naam Anne, zoals Annetje, Annetie e.d.
Ook kan ik op twee personen tegelijk zoeken. Bij de tweede persoon heb ik de naam Cornelis ingevuld en uiteindelijk ben ik deze doop tegengekomen.

Doopplaats: Rotterdam
Doopdatum: 21-03-1684
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Inschrijvingsjaar: 1684
Dopeling: Annettie
Moeder: Neeltie Claes
Vader: Cornelis Janse
Getuige 1: Pieter Claesse
Getuige 2: Geertruijt Willems

Ook moeders naam Neeltie komt overeen met de vernoemingen van de dochters van Annetie en Jan.

Vervolgens ga ik op zoek naar het huwelijk van Neeltie en Cornelis. Dat klinkt makkelijk, maar het zijn veel voorkomende namen in die tijd en het duurt dan ook even voor ik ze gevonden heb.
Cornelis wordt hier niet van der Meer maar Vermeer genoemd. Wel heb ik van Neeltie ook ineens een achternaam.

Trouwen op 19 januari 1680 te Hillegersberg
Bruidegom; Cornelis Janss Vermeer, geboren te Delfshave, other:j.m.
Bruid; Neeltie Claes van der Laen, geboren te Stompwijck, other:j.d.

En dan ga ik op zoek naar eventuele andere kinderen.
Door een zoekopdracht voor een bepaalde periode in te stellen kun je nog gerichter zoeken. Ik begin te zoeken vanaf 1680, het jaar van het huwelijk. Dit is halverwege januari dus ik verwacht het eerste kind negen maanden later. En de doop dan zo rond oktober/november.


En dat blijkt te kloppen. Ik vind een Anna. Hier wordt de moeder Neeltie Henderickx genoemd. De doopgetuigen komen wel overeen met de doop van Annetie. Pieter kan een broer van Neeltie zijn en Geertruijt zijn vrouw. Maar ik twijfel en voer deze doop nog niet in..
Doopdatum: 03-11-1680
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Dopeling: Anna
Moeder: Neeltie Henderickx
Vader: Cornelis Janse
Getuige 1: Pieter Klaessen
Getuige 2: Geertruijt Willems

Op zoek naar een volgend kind. Meestal twee jaar later. Ook dit blijkt te kloppen.
Doopdatum: 14-06-1682
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Dopeling: Macheltie
Moeder: Neeltie Claes
Vader: Cornelis Janse
Getuige 1: Pleuntie Chiele

Annetie kwam in 1684, dus de volgend moet rond 1686 zijn.
Dopeling: Johannes
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Doopdatum: 09-07-1686
Moeder: Belitie Klaes
Vader: Corneles Janse
Getuige 1: Machiel Janse
Getuige 2: Pluentie Giele
Woonplaats: op het Franse velt

Hier vinden we een Johannes, de naam waar ik op zoek was en het allemaal mee begon.
Moeder's naam is dit keer Belitie, maar met een beetje fantasie kan ik er wel Neeltie van maken. Wie weet was degene die doop inschreef wel een beetje doof of had een slecht handschrift waardoor de invoerder van de gegevens de N als een B zag. Getuige Pleuntie Chiele en Pluentie Giele lijken me ook dezelfde persoon.

Eens kijken of wel nog meer kinderen kunnen vinden. Ik gok rond 1688 en zit weer goed.
Dopeling; Klaes
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Doopdatum: 15-04-1688
Moeder: Neeltie Klaes van der Laen
Vader: Kornelis Janse van der Meer
Getuige 1: Pleuntie Ghiele
Woonplaats: op 't Franse Velt

Hier hebben we weer achternamen. Die namen van der Laen en van der Meer kloppen met de al bekende gegevens. En ook de naam van de getuige komt steeds terug.

Eventuele andere kinderen heb ik niet meer kunnen vinden. Ik geloof er niet in dat als je op de geboorte van de kinderen de klok gelijk kunt zetten dat er tussen de datum van het huwelijk en het eerste kind twee jaar zit.
De eerste Anne, ondanks de verkeerde achternaam van de moeder, voer ik dan toch in als kind. De getuigen zijn namelijk het zelfde en waarschijnlijk is de eerste Anna gestorven waardoor Annetie dezelfde naam als haar zus krijgt.

In het stamboomprogramma Aldfaer dat ik altijd gebruik zit een optie om eventuele twijfel aan te geven. En dat doe ik dan ook.


Je ziet wel hoeveel verschillende spellingen van namen er gebruikt worden. Vaak komt dit omdat mensen zelf niet konden lezen en/of schrijven. Dat maakt het zoeken heel erg moeilijk.

Dan op zoek naar de doop van Cornelis Jansse van der Meer of Vermeer.
Bij zijn huwelijk wordt vermeld dat hij in Delfshaven is geboren. Hij is getrouwd in 1680 en was op dat moment minimaal 21 jaar. Dat betekend dat ik een doop zoek in Delfshaven vóór 1659 met een zoon die Cornelis heet en een vader Jan. Dat voor ik in op onderstaande wijze.



En al vrij snel vind ik Cornelis Jansse Vermeer.
Doopinschrijving Cornelis
Doopplaats: Delfshaven
Doopdatum: 02-02-1656
Bron of gezindte: Doop gereformeerd; Trouw gereformeerd
Dopeling: Cornelis
Moeder: Pleuntje Michiels
Vader: Jan Cornelisse Vermeer
Getuige 1: Pleuntje Andries
Getuige 2: Bastiaen Cornelisse

Stompwijk, waar Neeltie Claes van der Laen moet zijn geboren, valt niet onder de regio Rotterdam en kan ik niet opzoeken via het Stadsarchief van Rotterdam. Haar doop op zoeken bewaar ik voor een volgende keer.

Wel kan proberen de rest van het gezin te vinden. De  naam van de moeder valt me ook op. Pleuntje Michiels kan natuurlijk heel goed de eerdere doopgetuige Pleuntie Chiele of Pluentie Giele zijn. 

Ik dacht dat Giele een achternaam was en niet een patroniem. Achteraf gezien heel logisch, de ouders worden vaker aangeduid met hun patroniem dan met een achternaam. 
Zoeken zonder achternaam is aan de ene kant lastig maar vaak is het ook heel handig om te weten wie de vader is en zo verder te kunnen zoeken en af en toe duikt er dan weer een achternaam op zoals bij onderstaand geval.

Dit keer een dochter. Niet met de achternaam Vermeer en ook niet van de Meer. 
Doopinschrijving Marije
Doopplaats: Hillegersberg
Doopdatum: 20-03-1661
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Dopeling: Marije
Moeder: Pleuntge Miechiels
Vader: Jan Cornelisse Craemer
Getuige 1:Elysabeth IJsbrants

Dit keer is het Craemer. Dit lijkt me niet zijn achternaam, eerder zijn beroep. Zoals de voorouder van Hester Molenaar ongetwijfeld Molenaar is geweest. Toch twijfel ik, schrijf de gegevens op mijn steeds grotere stapel aantekeningen en zoek verder. 

Opnieuw vind ik een dochter en vervolgens weer een zoon.

Doopinschrijving Geertruijt
Doopplaats: Hillegersberg
Doopdatum: 09-12-1663
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Inschrijvingsjaar: 1663
Dopeling: Geertruijt
Moeder: Pleuntje Michiels
Vader: Jan Cornelisse
Getuige 1: Bastiaen Cornelisse
Getuige 2: Pleuntjen Andries

Doopinschrijving Micchiele
Doopplaats: Hillegersberg
Doopdatum: 03-06-1668
Bron of gezindte: Doop gereformeerd
Dopeling: Micchiele
Moeder: Pleuntie Micchiels Sijdenbosch
Vader: Jan Cornelisz Cramer
Getuige 1: Hilletie Micchiels

En hier weer die Cramer. Zoals je ziet maakt dat het zoeken niet makkelijker. 
Jan Cornelisz van der Meer, Vermeer, Craemer en Cramer zijn volgens mij allemaal dezelfde persoon.

Ik mis nog wel een kind rond 1659 en 1665. Hoeveel spellingsvarianten ik ook gebruik, op de namen Jan Craemer, Cramer of Cornelissen vind ik geen doop meer in de periode tussen 1650 en 1670. Ook met de namen Pleuntie Michiels in al zijn vormen en op de achternaam Sijdenbosch, Zijdenbos en -bosch vind ik niets. Het zou zo kunnen zijn dat er een miskraam of levenloos kindje is geboren in die tussentijd. Helaas staan alleen de doop inschrijvingen van deze periode in het Stadsarchief Rotterdam en niet de begraafboeken zodat ik het niet kan controleren.

Op het moment dat ik in mijn stamboomprogramma de achternaam Sijdenbosch in wil voeren, vult hij de naam uit zichzelf aan. 

Dat vind ik vreemd want dat betekend dat de naam al in mijn stamboom voorkomt. Ik klik even verder en dan vind ik een Apolonia Michielsz Sijdenbosch, gehuwd met Jan Cornelisz van der Meer. Ouders van Marytje Jans Vermaes. De naam van de vader klopt maar het duurde even voordat het kwartje viel en ik in de gaten had dat Apolonia Michielsz Sijdenbosch dezelfde persoon is als Pleuntie Ghiele.

Dit zijn dus mijn voorouders, al staat dat niet in mijn programma weergegeven (Directe voorouders worden in het blauw weergegeven i.p.v. in het zwart)


Dochter Marije uit 1661 blijkt echter dezelfde te zijn als Marytje Jans van der Meer (blijkbaar dus ook genoemd Marietje Jans of Marijtje Vermaes of Vermas om het allemaal nog duidelijker te maken....). 
Marijtje trouwde met Kornelis Cornelis Pons. Zij kregen een zoon Jan Kornelis Pons. 
Die weer een dochter kreeg genaamd Marietje Jans Pons (vernoemd naar de bovenstaande grootmoeder)
En deze Marietje was de eerste vrouw van Jan van Adrichem waarmee ik dit verhaal begon! 
Dat maakt de moeder van Jan en de vader van Marietje neef en nicht. En dus zijn Jan en Marietje achterneef- en nicht. Ik ben al meer dan tien jaar met deze familietak bezig maar zo af en toe doe je dat toch ineens een nieuwe ontdekking!  


De doop van Jan Cornelisz van der Meer heb ik niet kunnen vinden waarmee mijn zoektocht voorlopig hier eindigt. 

Dit is een voorbeeld van een klein stukje waar ik mee bezig ben voordat ik een verhaal schrijf. Ook zoek ik uit wie de getuigen zijn en of ik die kan koppelen aan mijn voorouders. Zo kan ik uren per dag zoet zijn en kost het me vaak ook meerdere dagen. 
Soms maak ik ook fouten omdat ik te snel aanneem dat personen één en dezelfde zijn en kan ik weer overnieuw beginnen.
En daarná moet ik nog beginnen met het schrijven van het verhaal waar ik me nog meer in de achtergronden van het gezin verdiep. 
Ik heb natuurlijk niet elke dag tijd om er mee bezig te zijn daarom duurt het weken, soms maanden voordat er een nieuw verhaal hier op mijn blog verschijnt. 
Als ik een uurloon zou krijgen voor alle uren die er in deze verhalen zitten dan zou ik al bijna met pensioen kunnen! 
Ik hoop dat jullie het leuk vonden om een keer te zien hoe ik zo'n stadsarchief online uitpluis (lang leven het internet!)
Op naar nieuwe verhalen en ontdekkingen. 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten